Press

Drottningsholmsteatern, Stockholm – Händels Xerxes


I titelrollen gör Erland Hagegård en remarkabel tenordebut. Rösten känner vi igen också i ljusnat skick. Den är oförändrat fräsch, smidig och expansiv. Han täcker både det lyriska, det dramatiska och det komiska registret. Han handskas utan svårighet med den patetiska koloraturen och agerar därtill med nyanserande intelligens.

                                                                                                    (Dagens Nyheter)


Stor tacksam publik hörde Erland Hagegård.


Hagegårds konsert, en stark upplevelse.




Erland Hagegård, ett av de största namnen i svensk klassisk musik, sjunger mycket uttrycksfullt och sensuellt.                         

                                                                                           (Alf Thoor, Expressen)



Glöd, lust och charm.


En outsäglig afton.



Erland har en stämma med lyster på höjden och det låga registret är inte fy skam, mellanläget binder fint, utan skarvar.

                                                                                                   (Dagens Nyheter)



Erland Hagegård – en glansfull röst. (Kerstin Linder, SVENSKA DAGBLADET)


Fantastisk upplevelse.



Erland Hagegård som tenor är en av de bästa man kan höra i världen.

                                                                                     (SVENSKA DAGBLADET)



En majestätisk  slottspremiär                                                 (Ulla-Britt Edberg)


Här är en önskeplatta                                                   (Ture Rangströms sånger)


Ein Lutschbonbon in Luxusverpackung                     (Manon, Staatsoper Wien)



Erland Hagegaard sang den Abschiedsgruss, Valentin's Gebet, schön und lyrisch.                                                                                       (Faust, Frankfurt)



Hochtalentierter Liedgestalter.


Ausgezeichneter Nachwuchssänger.


   

Erland Hagegård, en tenor med en ovanlig värme i klangen,  med ett vibrato som har en fascinerande glans. Det är en härlig, fräsch tolkning utan manér.                       

                                                                                       (SVENSKA DAGBLADET)



Musik på högsta nivå.


Fantastisk jubileumskonsert med Erland Hagegård.



Hochtalentierter Liedgestalter

25jähriger Erland Hagegard bot Geburtstags-Liederkranz



Hagegård strålande.


Två fulla hus fick en kväll att minnas.

                                                     


Singen, Don Giovanni

Erland Hagegaard ist ein Bariton, der sich mit seiner mühelosen Höhe von einem Tenor nicht unterscheidet. Fast scheint seine Stimme ins jugendliche Heldentenorfach

zu tendieren.                                                                           


Förnämlig sångartist. 

   

Julkonsert helgens höjdpunkt.


“Stunde der Musik”

Ausgezeichneter Nachwuchssänger

Hagegaard verfügt über ein vortreffliches Stimmaterial, das bereits eine  beachtliche Reife erkennen lässt. Vom klangvoll weichen Piano bis hin zum durchschlagenden Forte wusste er seine klare, sich bis zu metallischer Härte steigernde Stimme in voller Beherrschung aller ihm gemässen Höhenlagen

mit musikalischer Einfuehlung und in sauberer Tongebung einzusetzen.

                                                                   (Liberal Demokratische Zeitung, Halle)



Hagegård gav nytt liv åt de kända sångerna.


Konstmusik av högsta klass.



Lyriskt levande Onegin

Som fjäder i hatten presenterade Norrköping f.f.g. i Sverige Erland Hagegård som operasångare, en Onegin med smältande vacker röst, impulsiv dramatik och en hyperintelligent frasering. Under operaåren i Wien har Liedsångaren Hagegårds röst stabiliserats och fått en avsevärd expansionskraft, som t.ex. i operans förkrossande slutreplik, nu inte bara en dramatisk höjdpunkt utan också unikt och blixtsnabbt nyanserad.



Grandios julsångsfinal.


Succekonsert med Erland Hagegård.



Neu einstudierte Bohème

Im Quartett der Künstler-Bohemiens rangiert nun Erland Hagegaard als Marcel an erster Stelle ein schöntimbrierter, glänzender Bariton, dazu ein fähiger Darsteller in den burschikos-humorvollen wie in den ernsthaften Zügen seines Parts. Sein komisches Gezänk mit Musette wirkte ungemein echt, zumal im Kontrapunkt zu dem  hingegebenen Lyrismus  des anderen Paares.



Elegant och profant med Hagegård.


En strålande stjärnas comeback.








Reecension/13 Sånger, Schubert

Bäst lämpar sig hans ungdomligt friska och vitala stämma ännu för de mer utåtriktade sångerna. Så hör hans gestaltning av t.ex. “Auf die Bruck” och “Fischerweise” till de bästa jag hört, och även “Der Alpenjäger”, “Bei Dir” och “Selige Welt” hör man gärna upprepade gånger.                             (Musikrevy 4/1970, Sven Kruckenberg)



Oförglömigt av Hagegård



Njutbar Baryton

Efter konserten ville publiken aldrig upphöra att applådera och det stod helt klart att

här var det frågan om en ren vokalsensation.



Stående ovantioner



Hör Fröding

Den stora konsten, I detta fall som mogna romanser, är dock lika berättigad, som när Erland Hagegård gör en nästan andlös version av Rangströms En Visa till Karin.

                                                                            (Rolf Haglund, Borås Tidningen)



Bländande och kraftfullt                                                             (Esbjörn Lindèn)

 


Svenskt sångarfynd på skiva

Tretton tidigare Schubert-sånger framförs med ett helt avväpnande friskt enkelt raffinemang och de dramatiska yttrycken kommer också helt till sin rät.

                                                                                      (Bo Linde, Gävle Dagblad)



Världstenor



Sång som löser alla knutar

Det finns sång som befriar.

Strax den träffar trumhinnan sprider den sig längs nerver och muskelsystem som en lenande salva. Alla knutar löser sig. Kropp och själ blir ett. Jag vet inte riktigt vad man skall kalla detta livstillstånd, men jag tror att LYCKA är ordet.

                                                                                             (Alf Thoor, Expressen)




Hagegårds mäktiga stämma trollband.



SKIVRECENSION

“Friskt” är ett ord som gång på gång kommer för mig när jag lyssnar på Erland Hagegårds nya skiva med tretton sånger av Schubert.

Erland Hagegård har en sällsynt vacker röst, som är jämnt egaliserad över hela omfånget. Han kan sjunga mezza voce som få. Samtidigt har han en föredömlig diktion och ett perfekt tyskt uttal. Likaså har han en utomordentlig andningsteknik, som tillåter honom att frasera helt efter behag.

Precis samma egenskaper som vi möter hos Dietrich Fischer-Dieskau.

                                                                                                      (Trygve Nordvall)



Gudomlig sång.



Mahler

Erland Hagegård sang “Kindertotenlieder” ohne Pathos, mit geschmeidig jugendlicher Stimme, ausgeglichet in jeder Lage.                         (Gerhard Ritter)



Tenor av världsklass.



Erland Hagegård trollband publiken                                              (Marie Angle)



Operaperler i utvalg

I löpet av kort tid har Erland Hagegård lagt om stemmen fra baryton til tenor.

Det lyder utrolig, for Erland Hagegårds sang eide ved siden av den uforfalskte tenorgehalt en sjelden lys timbre og på samme tid ga stemmen lyrisk varme.

                                                                                                        (Kjell Leikvoll)


Feststämning med Hagegård                                                       (Hans Menzing)


La Bohème

Ett par som detta har vi nog knappast hört sen Jussi Björling och Hjördis Schymbergs

dagar. Dessutom en förening av vokal skönhet och brinnande hängivet uttryck.

                                                             (Kerstin Linder, SVENSKA DAGBLADET)






                                                                                       




Copyright © All Rights Reserved / Erland Hagegård 2014